Pianiści wybierają fortepiany

2015-10-02

Uczestnicy Konkursu wybierają w Filharmonii Narodowej instrumenty, na których grać będą przez najbliższe trzy tygodnie. Do wyboru mają cztery fortepiany i tylko 15 minut na decyzję.

Podobnie jak pięć lat temu pianiści wybierają spośród instrumentów marki: Steinway, Yamaha, Kawai i Fazioli. Na wybór tego właściwego mają tylko 15 minut, licząc od wejścia na Salę Koncertową Filharmonii Narodowej – poinformował Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, organizator konkursu.

To, jak przebiega wybór, zależy tylko od uczestnika. Niektórzy spędzają kilka minut przy każdym z instrumentów, inni testują na przykład tylko dwa z nich. Czasem bywa i tak, że kandydat od razu wie, który fortepian wybierze, i spędza 15 minut grając tylko na tym jednym, właściwym.

O tym, jakie instrumenty wybrali uczestnicy, będzie wiadomo 2 października, na dzień przed rozpoczęciem konkursowych zmagań.

Fortepiany, które uczestnicy Konkursu Chopinowskiego mieli do dyspozycji, zmieniały się z biegiem lat. W pierwszych edycjach Konkursu dominowały fortepiany firmy Bechstein, Bösendorfer, Pleyel i Steinway, a wybór instrumentu odbywał się na dzień przed występem.

Najmniej instrumentów – tylko trzy - do wyboru mieli pianiści w 1965 r., co ciekawe, wszystkie dostarczone zostały przez firmę Steinway. Z kolei najwięcej, bo aż siedem instrumentów dostępnych było w 1990 r. W trakcie XI edycji Konkursu tylko jeden pianista zdecydował się na fortepian marki Bösendorfer, od tego czasu firma ta przestała dostarczać instrumenty na Konkurs. W 1985 r. po raz pierwszy pojawiły się fortepiany Yamaha i Kawai, a od ostatniej edycji młodzi pianiści mają dodatkowo do wyboru instrument włoskiej marki Fazioli.

Życie i twórczość Chopina przypadły na okres największej ekspansji fortepianu w dziejach muzyki. Były to lata wielkich karier pianistycznych i powstawania wspaniałych dzieł fortepianowych. To także czas ulepszania konstrukcji fortepianu i jego ostatecznego triumfu, a nawet hegemonii pośród instrumentów muzycznych ówczesnej Europy.

Na przełomie XVIII i XIX wieku „gorączka fortepianu” ogarnęła miasta i kraje; fortepian najlepiej odpowiadał uczuciom i potrzebom estetycznym społeczeństwa u progu epoki romantyzmu. Stał się wówczas niezastąpionym instrumentem domowym, doskonale też sprawdzał się w salach koncertowych. Około 1800 r. – jak podają polskie źródła – „w każdym uczciwym domu znajdował się fortepian choćby dla parady”, a w Wiedniu – jak podawała prasa niemiecka – „każdy gra, każdy uczy się muzyki”.

XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina rozpoczął się 1 października Koncertem Inauguracyjnym w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpili wybitni argentyńscy pianiści Martha Argerich i Nelson Goerner. Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadził Jacek Kaspszyk.

Przesłuchania uczestników Konkursu rozpoczną się 3 października. I etap potrwa do 7 października.

Pozostałe aktualności